Wie zit er op mij te wachten, op de arbeidsmarkt?

Je hebt een leuke baan, fijne collega’s, een goed salaris en je peinst er niet over om te vertrekken. Alles gaat voor de wind, totdat er plotseling een reorganisatie opdoemt. Je denkt dat je vaste contract zekerheid geeft, maar dan blijkt dat jouw functie vervalt. Of: Je beweegt mee met de organisatie waar je al vele jaren werkt. De organisatie verandert en jij loopt mee mét de organisatie. Of dat bij je past, vraag je je niet af. Je denkt niet aan het risico de verbinding met je ‘professionele identiteit’ te verliezen. Je verricht je taken omdat die gedaan moeten worden binnen de organisatie. Zijn dit verantwoordelijkheden waar jij echt goed in bent en die jij leuk vindt? Je bent vaker ziek en er ontstaat disbalans in de relatie tussen jou en je werkgever. Het is tijd om het tij te keren en zelf aan het roer van je toekomst te gaan staan.    Wacht niet tot het moment dat jij jezelf afvraagt:“Wie zit er op mij te wachten?”

Maak jezelf nu aantrekkelijk voor je huidige of toekomstige werkgever!

Op de arbeidsmarkt gaat het allang niet meer om louter kennis en vaardigheden. Jouw ‘personal branding’ ofwel persoonlijke profilering bepaalt je succes: centraal staat het vergroten van je zichtbaarheid, zowel online als offline. Het gaat hier niet om borstklopperij, niet om jezelf koste wat kost onder de aandacht te brengen. Het is een bewust en zorgvuldig proces. Het draait om het vinden van je kracht, van die eigenschappen die jou speciaal maken. Iedereen heeft een uniek persoonlijk merk dat je onderscheidt van anderen. Draag dat uit, laat zien waar je mee bezig bent en welk resultaat dit oplevert. Goed werk mag gezien worden! Ga daarmee actief de boer op. Vertel, schrijf en laat zien waar je voor staat. Zoek uit waar jouw relevante netwerk zich bevindt en hoe het zich gedraagt. Toon interesse in mensen, je laat al snel een positieve indruk achter. Je invloed neemt toe, mensen die luisteren en vragen stellen krijgen meer voor elkaar. Laat online (LinkedIn, Twitter en Facebook) zien dat je professionele identiteit klopt met de werkelijkheid. Doe dit op een consequente manier en je zult merken dat je netwerk jou als vanzelfsprekend herkent en erkent op jouw talenten. Het is, zoals vaker, eerst zaaien en dan oogsten: je zult ervaren dat er zich nieuwe kansen voordoen.
Werkgevers zijn meer dan ooit scherp op de toegevoegde waarde die je meebrengt. En laat jij nou diegene zijn die uiterst aantrekkelijk is én blijft voor vele werkgevers! Afgestemd op de arbeidsvragen van vandaag en morgen  

Wil jij leren wat jij te bieden hebt zodat de arbeidsmarkt jou kent en herkent?

Meer weten?

Kijk op diensten voor een passend traject.

Themabrieven