Vergeven verandert niets aan je het verleden, wel jouw toekomst

Voor iedereen wel herkenbaar: je voelt je gekwetst, gebruikt of oneerlijk behandeld. Er is jou iets ‘overkomen’: je werkgever behandelt je onrechtvaardig, vrienden laten je in de steek, je hebt een overspelige partner, een achterbakse collega of een ongeïnteresseerde vader en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Je bent boos, verdrietig, teleurgesteld, je voelt onmacht, haat of andere emoties. Alle emoties zijn geoorloofd. Toch? Voor een tijdje misschien wel.

Maar zoals te lang bewaard fruit gaat rotten, zo leidt ook langdurige boosheid tot bederf: verbittering, cynisme en nog meer boosheid. Dit veroorzaakt problemen. Het maakt je ongelukkig, het verpest je relaties, het leidt je af op je werk en in je gezinsleven. Het kan zelfs fysieke klachten geven. Je draait vast in jezelf, hoe kom je daaruit? Vergeven biedt je een uitweg. Het sterkt en bevrijdt je en het geeft je weer toekomst. Het oorspronkelijke Griekse woord voor ‘vergeven’ betekent letterlijk ‘loslaten’.

Je denkt nu misschien: “moet ik ook nog eens gaan vergeven, terwijl die persoon mij heeft gekwetst? Zo makkelijk komt hij of zij er toch niet van af?” Klinkt plausibel, maar dat is het niet: het geldt alleen als je ervan uitgaat dat vergeven is wat je voor de ánder doet. En dat is nou net niet het geval. Het betekent niet dat je je verleden uitwist of vergeet wat er is gebeurd. Het betekent wel dat je je woede en pijn loslaat, waardoor diegene geen macht meer heeft over jou. Je maakt jezelf onafhankelijk in plaats van slachtoffer.

Vergeven en loslaten: hoe doe je dat?

  1. Kies er bewust voor om los te laten. Het moment waarop de tijd rijp is om los te laten, is voor ieder mens verschillend. Van belang hierbij is dat je zelf wilt loslaten omdat je ervaart en onderkent dat de pijn je leven ondermijnt.
  2. Vergeven is iets anders dan verzoenen. Om te kunnen vergeven is het niet nodig om het daadwerkelijk goed te maken met de ander. Het is een innerlijk proces waarbij je de ander niet nodig hebt.
  3. Ken je eigen doel. Vergeven gaat over jezelf. Het doel is dat jij je beter gaat voelen. Door wrok en boosheid los te laten krijg je meer ruimte en energie. Vergeving maakt dat je zachter oordeelt, over de situatie, de ander en jezelf.
  4. Eigen verantwoordelijkheid nemen. Zie je negatieve gevoelens onder ogen, accepteer ze én realiseer je dat het jouw gevoelens zijn. De ander is hiervoor niet verantwoordelijk. Zo neem je het heft in eigen handen en laat je de ander geen macht meer over je hebben.
  5. Verplaats je in de ander. Probeer te begrijpen waarom die ander dat heeft gedaan. Ga ervan uit dat iemand je niet bewust pijn heeft willen doen. Het is geen slecht mens maar hij of zij heeft zich misschien niet gerealiseerd wat zijn/haar gedrag voor effect heeft op jou.
  6. Neem kleine stapjes. Vergeven kost tijd en je hoeft niet plotsklaps te doen alsof er niets is gebeurd. Als je dat van je zelf verlangt, komt je boosheid vroeg of laat weer terug. Doe het in je eigen tempo!
  7. Focus op het heden. Stop met het verleden te herbeleven: het geeft stress en het maakt ongelukkig. De ‘dader’ heeft (een deel van) je verleden verpest. Je laat hem toch niet ook nog je toekomst verpesten? Probeer juist nu de vreugde terug te vinden in je leven.

    Blijf je beschuldigend naar de ander wijzen omdat jij je ellendig voelt dan staat dit vergeving juist in de weg. De ander is wel de aanleiding geweest van je gevoelens, maar is hiervoor niet verantwoordelijk. Dat ben je zelf. Vergeven gaat dus niet over de ander, maar over jezelf. Als je vergeven kunt, verandert dit niet je verleden… wel je toekomst!

    Vergeven is niet gemakkelijk. Maar ook jij kan het leren. In een gratis intake verkennen we jouw vragen en knelpunten. Contact ›

Meer weten?
Stuur je vraag naar info@gerritsvanherk.nl

Erna Gerrits & Ria van Herk